דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטנטים חופשיים 

מאת    [ 10/01/2013 ]

מילים במאמר: 590   [ נצפה 3662 פעמים ]

בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים משמעותיים בתפיסה החברתית, יותר ויותר מנגנונים מבוססי קהילה צצים ופועלים בהצלחה רבה. העיקרון המנחה את הרשת הגלובאלית השיתופית הינו הזמינות של המשאבים והנגישות שלהם לקהל הרחב,אפשר לראות זאת בפריחתם של הרשתות החברתיות, פורומים ופרויקטים כמו ויקיפדיה (באינטרנט) ותחום השכרת מקומות מגורים לתיירים (בעולם האמיתי) ועוד. גם בתחום הפטנטים אפשר לראות מהלך דומה, פטנטים חופשיים משקפים את עיקרון השיתופיות, וכיום יש ברשת אתרים שמציעים לגולש להעלות רעיונות למוצרים בלי לרשום אותם כפטנטים.

פטנטים חופשיים – לטובת הממציאים, היזמים וכל השאר

מדובר בהליך פשוט: בעל הפטנט מתאר את ההמצאה שלו ומגיש אותה באתר אינטרנט המיועד לכך. הפרטים מוצגים באתר וכל אחד שמעוניין לקרא וללמוד על הפטנט /ההמצאה יכול לעשות כך באופן חופשי. כיוון שהרעיון מפורסם ומוצג באתר באופן חופשי אין לרעיון תוקף משפטי המגן עליו כפטנט,  לכן אין כל הגנה על מימוש הפטנט ושימוש בו על ידי אנשים וחברות. יחד עם זאת, ישנם מנגנונים מסוימים בהם ניתן להרוויח כסף מההמצאה, למשל במקרה בו יזם מעוניין בה ומבקש להשתמש בה. אין היזם מחויב בחוק לשלם לבעל הרעיון, אבל ברוח השיתוף הוא יכול לפנות לממציא ומפרסם הפטנט ולסכם על תמורה כלשהי עבור השימוש. אפשרות נוספת היא כאשר היזם מבקש להסיר את פרסום הפטנט החופשי מהאתר בכדי שיוכל להתקדם בבחינתו המעשית, ההסרה כרוכה בתשלום שמתחלק בין בעלי האתר המפרסם ובין הממציא שפרסם את הפטנט באתר.  

פטנטים חופשיים – יתרונות וחסרונות

החיסרון הגדול עליו ניתן להצביע הוא היעדר זכויות משפטיות על הפטנט, אבל פטנטים חופשיים  מכילים בתוחם יתרונות רבים:

1. רווח לכל – פטנטים חופשיים מוצגים ומפורסמים לשימוש הקהל הרחב בשפה פשוטה וברורה, לפני הכל ניתן לקבל מהם השראה ליצירה ולהמצאת פטנטים נוספים או נקודת פתיחה לפיתוחי פטנטים חדשים, פטנט חופשי יכול גם לאפשר ליזם לנסות וליישם אותו ולהפוך פטנט ורעיון למוצר שיתרום לעולם באופן חופשי ומבלי להסתכן בתביעה. כך גדלה כמות הרעיונות וההמצאות הנתונים לשימושו חופשי למען המין האנושי.

2. תהליך פשוט – תהליך רישום פטנט כרוך בדרך ארוכה ומורכבת הכוללת חיפוש פטנטים ראשוני במאגרי הפטנטים בעולם, עריכת הפטנט כמסמך המתאר אותו בדיוק רב על מנת להגן עליו מהעתקות, הגשת הבקשה לפטנט והמתנה לבחינתה ואישורה על ידי הגורמים המקצועיים (לעיתים התהליך נידרש במספר מדינות שונות). לעומת זאת, פטנטים החופשיים פשוט מפרסמים במקומות ובאתרים במהירות והם זוכים לחשיפה מידית לקהל הגולשים והיזמים.

3. עלויות -  כפי שרשמנו בסעיף הקודם, הליך הגשת פטנט ואישורו יכול להיות ארוך ומורכב, ולצורך תמיכתו מתחילת התהליך ועד לאישור הסופי נדרשת השקעה כספית גדולה, השקעה הכוללת תשלומים ואגרות, רכישת שירותים של אנשי מקצוע כמו חברה לחיפוש פטנטים, עורך פטנטים, מהנדס ושרטט ואחרים נוספים על פי סוג ואופי הפטנט. לעומת זאת, פרסום פטנט חופשי ברשת אינו כרוך בתשלום ויכול להניב הכנסה מהירה באופן יחסי לממציא אשר פרסם פטנט נחשק.

4. הזדמנות עסקיתפטנט חופשי מפגיש למעשה בין בעל הרעיון ליזם בתחום, למרות שבתשתית זו אין הגנה בחוק עדיין מתאפשרת היכרות ועבודה משותפת ומתקיימת חשיפה של בעל הפטנט ליזם /משקיע.

האם פטנטים חופשיים מתאימים לך ?

לרבים מאיתנו יש המון רעיונות לשיפור הקיים כל הזמן, רעיונות אלו אינם מגיעים ליישום או לרישום בשל מגוון סיבות. לכן פרסום רעיון או פטנט חופשי מתאים לכל אחד ואחת שבאמתחתו רעיון או פטנט ויכול ליצר עבורו קשר /עסק /הכנסה בהתאם לסוג ואופי הפטנט ללא השקעה כספית או לקיחת סיכון כלשהו. בנוסף, פטנטים חופשיים מתאימים ליזמים שמחפשים המצאות ופיתוחים חדשים לעסק קיים או חדש, הם יכולים להתרשם באופן פשוט וזמין מהפטנטים שפורסמו באתר וללא כל סיכון גם לנסות ולהשתמש בדברים לטובתם ולטובת העולם. וכמובן שהפטנט החופשי מתאים לכל אחד שהמצאות חדשות מושכות אותו, שמתעניין בשיפור העולם כפי שהוא, ושואף להשראה מפטנטים של אחרים.

 

ישראל טויטו, מנכ"ל משרד ניוטון חיפוש פטנטים. המספקים שירותי חיפוש פטנט בשיטה חדשנית: לא מצאנו - לא שילמת. אם יש לך המצאה ואת/ה זקוק/ה לשירותי חיפוש פטנטים בשיטה הייחודית שלנו, פנה אלינו עוד היום טלפון: 1-700-500-110.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב